Bilag 20: Anvendelse af Webshop
Silkeborg Kommune har en kommunal webshop, hvorfra der sælges en række produkter.
Silkeborg Kommune har en kommunal webshop, hvorfra der sælges en række produkter.
Produkterne oprettes af den enkelte afdeling/stab/institution, herunder med angivelse af indtægtskonto ved bogføring. Produkterne fremgår af kommunens webshop, som er offentlig tilgængelig (undtaget sekundære produkter, jf. nedenstående).
Brugerne afgiver ordrer i webshoppen, og betalingen foregår via MobilePay eller betalingskort.
Ordrerne godkendes af Økonomi- og IT-staben. Bogføring og betaling effektueres automatisk i forbindelse med denne godkendelse.
Betalingerne indgår på særskilt bankkonto. Økonomi- og IT-staben forestår afstemning af salg i webshop/bankkonto.
Silkeborg Kommunes webshop må alene anvendes til at sælge kommunale produkter.
Ved kommunale produkter forstås primært produkter, som anvendes af kommunens borgere, og produkter som dermed indgår direkte som del af den kommunale serviceproduktion. Salget af produkter er begrænset af kommunalfuldmagten.
Sekundært forstås kommunale produkter som produkter/arrangementer som kommunens ansatte deltager i. Antallet af sekundære produkter/arrangementer skal så vidt muligt begrænses. For at disse produkter kan sælges via webshoppen skal følgende kriterier opfyldes:
- Arrangementet er arrangeret i regi af Silkeborg Kommune og godkendt af ledelsen
- Silkeborg Kommune yder tilskud til arrangementet og/eller kommunen stiller lokaler til rådighed for arrangementet
- Arrangementet har en større deltagerkreds (+50 deltagere)
- Bogføring af indtægter og udgifter finder sted på en mellemregningskonto (funktion 8.52.59), og der skal ske umiddelbar bogføring af udgifter og indtægter, ligesom mellemregningskontoen skal være nulstillet pr. 31. december (i praksis skal det ske senest 22. december), således at kommunens regnskabsføring/balance ikke påvirkes. Der oprettes én mellemregningskonto i hver driftsafdeling/stab, og det er driftsafdelingernes/stabenes ansvar at nulstille mellemregningskontiene pr. 31. december.
- Produktet er ikke synligt i webshoppen for eksterne brugere.
Er der tvivl om, hvorvidt et sekundært produkt/arrangement opfylder kriterierne, skal der rettes henvendelse til Økonomi- og IT-staben.
Økonomi- og IT-Staben
Sektionsleder Jakob Bonde Lauritsen
Tlf. 23 23 26 69