Skip til hoved indholdet
    Hjem Den Økonomiske Styringsstrategi Om strategien

Om strategien

Silkeborg Kommunes Økonomiske Styringsstrategi sætter rammen for kommunens økonomiske styringspraksis og beskriver den til enhver tid gældende tilgang til den økonomiske styring.

Den Økonomiske Styringsstrategi beskriver kommunens økonomiske styring og hvordan denne understøtter arbejdet mod at nå Byrådets vision og målene i kommunens politikker.

Byrådets Vision sætter rammen for arbejdet i kommunen

Læs mere om Byrådets vision

Byrådets vision er jf. styringsrammen udmøntet i en række politikker, der beskriver de politiske målsætninger for forskellige fag- og serviceområder.

Figur 2 viser kommunens styringsramme på det økonomiske område. Figurens dele beskrives nærmere nedenfor.

Styringsramme

Figur 2. Silkeborg Kommunes styringsramme på det økonomiske område

På det økonomiske område består kommunens styringsramme af den økonomiske politik, Forbrugs- og Indkøbspolitikken samt udvalgsmål, der vedrører kommunens økonomi. Den økonomiske politik beskriver de overordnede politiske målsætninger for kommunens økonomi.

Læs mere kommunens Forbrugs- og Indkøbspolitik

På det økonomiske område er der udarbejdet to strategier, der understøtter realiseringen af de politisk fastsatte mål i den økonomiske politik, udvalgsmålene på det økonomiske område og i kommunens øvrige politikker. Den Økonomiske Styringsstrategi beskriver kommunens økonomiske styringspraksis – altså de procedurer, processer, redskaber og adfærd, der er knyttet til og som skal iagttages, når der træffes økonomiske beslutninger i kommunen.

Foruden de to strategier består den økonomiske styring af et antal retningslinjer og forretningsgange vedrørende kommunens økonomiske styring.

Formålet med den Økonomiske Styringsstrategi er for det første at skabe en fælles forståelse af, hvordan kommunens økonomiske styringspraksis er og hvordan den kan bidrage til at realisere byrådets vision og målsætninger. Den Økonomiske Styringsstrategi har særligt fokus på målsætningerne i den økonomiske politik og skal understøtte en effektiv drift og tydelig økonomisk styring i hele kommunen. Dermed bidrager den Økonomiske Styringsstrategi også til at realisere mål i andre af kommunens politikker.

For det andet har den Økonomiske Styringsstrategi til formål at give Økonomi- og Erhvervsudvalget indblik i de økonomiske og de almindelige administrative forhold jf. Lov om kommunernes styrelse §18 stk. 2. Dette skal sikre en korrekt administration af kommunens kasse- og regnskabsvæsen og et internt kontrolniveau, som tager udgangspunkt i en afvejning mellem væsentlighed og risiko.

Den Økonomiske Styringsstrategi beskæftiger sig med den økonomiske styringspraksis i bred forstand. Det vil sige, at strategien har fokus både på konkrete økonomistyrings- eller regnskabstekniske værktøjer og på mere strategiske aspekter af den kommunale økonomistyring. Som eksempel på det første beskriver styringsstrategien konkrete arbejdsgange og processer i forbindelse med fx budgetlægning, budgetopfølgning eller regnskabsaflæggelse. Som eksempel på det andet, fokuserer strategien også på bredere dele af den økonomiske styring, som fx hvordan kommunen ønsker at arbejde med budgetlægningen med henblik på at realisere de politiske målsætninger.

Lovgrundlag

I henhold til Lov om kommunernes styrelse §42 stk. 7, fastsætter kommunalbestyrelsen de nærmere regler for kommunens kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, som også indeholder information om forretningsgangen inden for kasse- og regnskabsvæsenet. Kasse- og regnskabsregulativet udgøres i Silkeborg Kommune af den Økonomiske Styringsstrategi og de tilhørende bilag.

Følgende regelsæt ligger til grund for den Økonomiske Styringsstrategi.

  • Lov om kommunernes styrelse
  • Styrelsesvedtægt for Silkeborg Kommune
  • Indenrigsministeriets bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.
  • Indenrigsministeriets autoriserede ”Budget- og regnskabssystem for kommuner”

(Indenrigsministeriet benævnes konsekvent separat på trods af, at Indenrigsministeriet ofte er sammenlagt med andre ressortområder. Dette skyldes, at bekendtgørelser, autoriserede lister mm. som kommuner er underlagt, hører under Indenrigsministeriets ressortområde.)

Indhold og opbygning

Styringsstrategien er inddelt i en række temaer. For hvert tema beskrives kommunens tilgang til det pågældende tema relativt kort. For nogle af temaerne findes der desuden supplerende bilag, der fungerer som administrativ vejledning. Bilagene beskriver mere detaljeret fx konkrete processer, årshjul e.l. Det vil fremgå under det enkelte tema, hvorvidt der er knyttet bilag til temaet. Desuden kan du finde en samlet oversigt over bilagene.

Se alle bilag

Den Økonomiske Styringsstrategi godkendes af Byrådet efter indstilling fra Økonomi- og Erhvervsudvalget (jf. styrelsesvedtægten §10, stk. 10). Ændringer i den Økonomiske Styringsstrategi godkendes af Byrådet. Der kan dog foretages mindre konsekvensrettelser og administrative rettelser i den Økonomiske Styringsstrategi uden byrådets godkendelse. Som Kasse- og Regnskabsregulativ tilstilles den Økonomiske Styringsstrategi inklusive bilag den kommunale revision, som også skal informeres om alle ændringer af regulativet, før de kan tages i brug.

Bilagene kan ændres administrativt og kræver ikke politisk godkendelse. Undtagelsen hertil er to bilag, der er politisk godkendte og som derfor kun kan ændres efter forudgående politisk godkendelse i Byrådet, dog med undtagelse af mindre konsekvensrettelser og administrative rettelser, som kan foretages uden politisk godkendelse. Det drejer sig om:

  • Bilag A: Retningslinje for opkrævning i Silkeborg Kommune
  • Bilag B: Opkrævning af garantiprovision ved garantistillelse

Med udgangspunkt i de politiske ønsker til kommunens økonomiske styring, er den Økonomiske Styringsstrategi udarbejdet i et samarbejde mellem Økonomi- og IT-staben og medarbejdere og ledere i kommunens afdelinger og stabe. Desuden involveres koncernledelsen og kommunens afdelinger og stabe løbende ved væsentlige ændringer i den Økonomiske Styringsstrategi.

Styringsstrategien er gældende for hele kommunens virksomhed. Den er som udgangspunkt langsigtet og skal ikke revideres årligt. I stedet har økonomichefen ansvaret for at de enkelte temaer revideres, hvis der i kommunen træffes beslutning om at ændre på praksis. En praksisændring sker ved involvering af berørte afdelinger og stabe.

Hvis kommunen varetager regnskabsmæssige opgaver for eksterne virksomheder eller institutioner, skal det fremgå af aftalegrundlaget med disse i hvilket omfang, regelsættet gælder.

Økonomi- og IT-Staben

Driftsøkonomi og Koncernøkonomi Søvej 1, 8600 Silkeborg
 

Sektionsleder Driftsøkonomi Jakob Bonde Lauritsen

Tlf. 23 23 26 69

Email: JakobBonde.Lauritsen@silkeborg.dk

Sektionsleder Koncernøkonomi Søren Vestergaard

Tlf. 21 48 27 15

Email: Soren.Vestergaard@silkeborg.dk

Gå til: